NAC zet belangrijke eerste stap met Pabo

NAC PaboOp de laatste dag van juli werd bekend gemaakt dat Pabo NAC gaat sponsoren. Een paar seconden lang dacht ik dat het ging over de studie die leraren opleidt. Het leek mij meteen een slecht idee. Budget beschikbaar stellen voor reclame voor een opleiding waar de helft van de studenten geen rekentoets haalt die de beste rekenaars van groep 8 wel halen?

Natuurlijk was het geen lerarenopleiding waar reclame voor werd gemaakt. Nee het gaat om de online sexshop voor lingerie, mode en toys.  Onduidelijk is waarom juist NAC als eerste wordt genoemd. Ook met ADO Den Haag, Heerenveen, FC Utrecht, FC Groningen en Excelsior zijn contracten afgesloten. Het nieuwsbericht was vast bedoeld voor bij de koffieautomaat/waterkoeler. Kantoorhumor over in welke lingerie de voetballers zouden gaan spelen etc. De Pabo wordt echter subsponsor. Vooralsnog betekent dit reclame voor op de borden.

Jammer. Een gemiste kans. Sinds de clubs worden opgekocht door rijke oligarchen, sjeiks, staalgiganten en kunstmesthandelaren kan het mij niet gek genoeg zijn. Tot nu toe worden exorbitante bedragen en salarissen uitgedeeld aan overgewaardeerde spelers en dito makelaars. Om die bedragen een klein beetje terug te verdienen kun je een aantal dingen doen. Zo vernoem je het stadion naar je eigen luchtvaartmaatschappij (Etihad, Manchester City) of je vervangt het goede doel op je shirt voor Qatar Foundation (Unicef, Barcelona).  Natuurlijk kan je ook gewoon de clubkleuren en het logo (Cardiff City) veranderen en op die manier lijkt het alsof de supporters ineens enorm fan zijn van de lokale chinees. Gewoon omdat het kan.

Maar dit is eigenlijk allemaal nog vrij onschuldig. Het moet gekker. Grootser. Megalomaner. Daarom moeten wij voetballiefhebbers blij zijn met de eerste stap van NAC’s  sexshop. Het begint met de reclameborden, een hoofdsponsorschap is echter niet uitgesloten. ‘Maar de bedrijfsnaam plus een seksspeeltje op een voetbalshirt zal er niet komen. ‘We richten ons vooral op de lingerie. We worden nooit plat of ordinair’, aldus  Audrey van Ham van Pabo. Beetje een vreemde uitspraak voor een webshop die beweert de grootste verkoper te zijn van sextoys. Waaronder een ruim assortiment van spannende setjes, vibratoreitjes en pillen waardoor je het gezicht van je vriendin nog beter glazuurt.

Maar het kán en moét gekker. Ik zie een eredivisie voor me die nog beter verstikt wordt door de commercie. Oer-Hollandse commercie. Stadions vernoemd naar verschillen soorten groenten van Hak. Over de speakers constant commentaar van 3fm dj’s. Commercial breaks na elke 15 minuten spelen. Waarin cheerleaders onder andere worsten van de Hema in elk denkbaar gat voorbij rennen of enkel in G-star broeken Jumbo winkelwagentjes voortduwen. Spelers met Unox mutsen voetballend op van Bommel herenschoenen met nopjes in een geil setje van de Hunkemöller. Het klassieke patroon van de bal wordt vervangen door een uitgerekte AH hamster en scoren doen we voortaan in een doel dat tijdens de wedstrijd wordt opgebouwd uit een Karwei-pakket. Bega je een grove overtreding dan krijg je een kortingsbon van de Blokker, andere spelers breng je in door een NS-wissel  en doelpunten tellen we voortaan als Heinekens.

Steeds meer commercie maakt het voetbal alleen maar mooier.

Advertisements