Football Manager Stories

Vrijdag verschijnt Football Manager 2015, de tiende editie van de Football Manager-reeks, op haar beurt weer een voortzetting van de Championship Manager-reeks die haar oorsprong vond in september 1992. Mijn persoonlijke historie met deze reeks computerspellen begon bij Championship Manager Italia – een uitbreiding van Championship Manager 93/94. Ontelbare uren heb ik doorgebracht met dit spel en probeerde ik AC Milan tot een onverslaanbare grootmacht te maken. Dit was niet erg moeilijk, omdat we het hier hebben over het AC Milan van Desailly, Papin, Baresi, Maldini en… Van Basten. Maar voor een 8-jarige jongen (ik begon het spel een jaar of 5 na de verschijning te spelen) was het al een hele prestatie om kampioen te worden. Ook toen al bestond de interface uit veel schermen vol met cijfers en statistieken.

Mijn volgende voetbalmanagementspel was een uitstapje naar een andere reeks games met hetzelfde doel. FIFA Soccer Manager verscheen in 1997 en begon met het seizoen 1996/1997. Twee dingen staan mij nog bij van het spel: je kon een seizoen in twee uur tijd afmaken en het fenomeen Romario. Het spel had namelijk twee modi voor het spelen van een wedstrijd. Je kon de hoogtepunten kijken via een voorloper van de 3D wedstrijdengine van Football Manager 2009, maar je kon hem ook automatisch laten simuleren en dan werd je binnen luttele seconden geconfronteerd met de uitslag en de doelpuntenmakers. Een seizoen van 38 competitiewedstrijden was in korte tijd gepiept. Het geheim bestond erin dat je in het 2e seizoen Romario moest kopen, die pas dan op magische wijze zijn intrede deed in de voetbalwereld. De dan 31-jarige wereldspits was zijn trucjes allerminst verleerd en stond garant voor zeker 30 doelpunten per seizoen. Verder kon je de innerlijke architect in je los laten bij het verbouwen van je eigen stadion, was je verantwoordelijk voor de verdeling van shops in je stadion en kon je alle prijzen bepalen, van merchandise tot toegangskaartjes. Kortom, FSM was micro management in optima forma.

Omdat FSM verder geen opvolger kreeg, keerde ik met editie 2001/2002 weer terug bij de Championship Manager-reeks. Een piepjonge Rafael van der Vaart en Zlatan Ibrahimovic zorgden voor een veelbelovend fundament van een Ajax dat in enkele seizoenen tot een Europese grootmacht uitgebouwd kon worden. Een absolute must have was spits Cherno Samba, die voor een klein bedrag weggekocht kon worden bij Millwall. Cherno Samba, een naam die het hart van menig CM/FM-liefhebber nog steeds sneller laat kloppen. Samba was een fenomeen, een doelpuntenmachine. Zoals normale mensen ademen, maakte Samba doelpunten. Het was een tweede natuur, een spier die hij zelf ook niet onder controle had.

Na een ruzie tussen maker Sports Interactive en uitgever Eidos, stapten de jongens van SI over naar SEGA. De database en het systeem namen ze mee, de naam moesten ze afstaan. Zo werd Football Manager geboren. De eerste editie, FM 2005, sloeg bij mij in als een bom en zorgde ervoor dat ik nooit meer afscheid nam van de reeks. Elke volgende editie kreeg mijn warme aandacht en slok per editie zeker 800 uur van mijn leven in. Kortom, ik heb inmiddels 8000* uur van mijn leven aan dit spel besteed. In het begin kreeg Ajax mijn voorkeur, maar met het verstrijken van de jaren groeide de behoefte aan een grotere uitdaging. Sinds de 2008-editie is Newcastle United mijn vaste club en is er tussen mij en deze club een band ontstaan die intenser, heftiger en emotioneler is dan die met Ajax – de club die ik sinds 6-jarige leeftijd steun. Dankzij FM ben ik inmiddels drie keer afgereisd naar Newcastle-upon-Tyne om de club in het echt in actie te zien. Zó groot is de invloed van dit spel op mijn leven.

Om het verschijnen van Football Manager 2015 te vieren, besteed ik deze week aandacht aan een aantal helden die mij door de jaren hebben laten juichen. Ik begin morgen met de Ajax-helden, dinsdag volgt een recensie van An Alternative Reality: The Football Manager Documentary en donderdag sluit ik de Football Manager Stories-week af met de helden van Newcastle United. Ik wens u alvast veel leesplezier toe!

* Dat is ruim 333 dagen. Kortom, ik speel al bijna een jaar non-stop Football Manager. Dit is overigens een voorzichtige schatting. Ik denk dat het werkelijke aantal uren een stuk hoger zal liggen.