Daniel Farke: schrijver, filosoof, trainer van Norwich City

Daniel Farke droomde er vroeger van schrijver te worden. Nu hopen de fans van Norwich City dat hun nieuwe manager een spannend nieuw hoofdstuk kan toevoegen aan de geschiedenis van de club.

Farke arriveerde deze zomer in East Anglia te midden van een invasie van buitenlandse trainers, verder gevormd door Thomas Christiansen (Leeds United), Leonid Slutsky (Hull City) en Nuno Espirito Santo (Wolverhampton Wanderers). Sommige Norwich fans kijken naar het heroïsche Huddersfield verhaal van David Wagner, die Farke voor ging als trainer van Borussia Dortmund II, en hopen op een herhaling ervan op Carrow Road. Na het grimmige realisme van afgelopen seizoen, toen Norwich op tien punten van de play-off plekken eindigde, arriveert Farke net als zijn landgenoot in Yorkshire als relatief onbekende trainer vol nieuwe ideeën. Farke (40) zegt: “Het zou natuurlijk fantastisch zijn om net zo succesvol te zijn als David is bij Huddersfield. Je kan dat niet genoeg bewonderen, hij heeft het echt heel goed gedaan.” Wagner, nu trainer in de Premier League, heeft zijn intensieve speelstijl met veel druk zetten vaak omschreven als ‘vol gas’, net als de aanpak van zijn goede vriend Jürgen Klopp.

Maar het lijkt erop dat we van Farke een meer geduldige, op balbezit gerichte aanpak kunnen verwachten, die zijn methodes meer spiegelt aan die van Thomas Tuchel, die afgelopen zomer werd ontslagen als trainer van Borussia Dortmund. Nadat hij door technisch directeur Stuart Webber was uitgekozen, bracht Farke diverse bezoekjes aan Norwich om de club, de stad en de bevolking beter te leren kennen. Farke is gastvrij en vriendelijk, maar je krijgt al snel het gevoel dat alles op zijn manier moet. Dat betekent een meer arbeidsintensieve aanpak met trainingen op de wedstrijddag en meer tijd op de club dan gemiddeld het geval is bij een Engelse club. Hij zegt: “Ik ben hier niet om alles op dezelfde manier te doen als de afgelopen 20 jaar is gedaan. We weten dat het tijd is voor verandering bij Norwich. Daarom heeft de club mij aangenomen. Ze wilden mijn ideeën, mijn werkwijze en mijn filosofie. Het is voor mij normaal om twee keer per dag te trainen. Maar het gaat niet alleen om mij en mijn ideeën; zoals altijd gaat het om de spelers. Als zij er niet voor open staan dan kan je niet succesvol zijn.”

Ondanks de nieuwe, holistische aanpak van trainen en wedstrijden spelen, benadrukt Farke dat hij het wiel niet opnieuw uitvindt en fans hoeven geen ‘tovenarij’ te verwachten: “Het gaat om resultaat en succes in het voetbal. Aan de ene kant heb je je eigen ideeën en filosofie, maar uiteindelijk is het slechts voetbal. Het gaat om wedstrijden winnen, doelpunten maken en niet veel tegen krijgen. Het is geen tovenarij. Ik ben geen tovenaar, maar ik heb wel duidelijke ideeën en een duidelijke werkwijze waar ik voor sta en mee zal werken. Maar het gaat om de spelers, zij moeten mij volgen.”

Farke weet dat het een lang proces zal zijn na een zomer vol verandering, waaronder het vertrek van een aantal basisspelers, zoals Jacob Murphy die voor €13,2 miljoen naar Newcastle ging. Maar hij wist voor zijn komst dat er spelers verkocht moesten worden en dat er werd bezuinigd op de begroting. Maar Farke is niet een doorsnee trainer. Hij heeft een diploma economie en heeft eerder gewerkt als technisch directeur en als hoofdtrainer. Hij is ook belezen. De voormalige amateurvoetballer onthuld: “Ik las eerder een hoop, vooral tijdens mijn studie economie. In die tijd wilde ik graag schrijver of filmregisseur worden. Als trainer ben ik nu te moe om te lezen. Ik las filosofieboeken zoals Hermann Hesse en Jean-Paul Sartre, en literaire werken van Dostojevski en Shakespeare. Aan de andere kant las ik ook graag minder zware werken, zoals thrillers en biografieën. Voetbal draait om omgang met spelers, dus je kan leren van andere sporten en andere gebieden. Ik probeer altijd open te staan voor andere invloeden om mijzelf als trainer te veranderen.”

En is er een filosofische citaat dat hem altijd bij is gebleven? Farke: “Ik heb ooit eens een mooie zin gehoord van de dirigent Herbert von Karajan. Hem werd eens gevraagd ‘Waarom ben je zo succesvol? Hoe kan je met zoveel muzikanten werken en iets moois maken?’ Hij antwoordde ‘Ik probeer mijn muzikanten niet te storen tijdens het maken van de muziek.’ Hij zei het als grapje, maar je kan veel leren van deze zin. Soms is het als trainer belangrijk om een stap achteruit te zetten en zeggen ‘het gaat niet om mij, maar om de spelers op het veld.’ Zelfs uit de muziek kan je zaken leren die je kan toepassen.”

Dit zal zeker als muziek klinken voor de Norwich fans die hopen dat Farke dit seizoen het team naar de Premier League kan dirigeren.

Dit bericht is een vertaalde versie van het artikel ‘Daniel Farke joins the foreign legion in this year’s Championship including Thomas Christiansen, Leonid Slutsky and Nuno Espirito Santo‘ dat is geschreven door Tom Barclay en op 3 augustus 2017 verscheen op de site van The Sun.

 

 

 

